Zápis ze zasedání FV ze dne 5.2.2013
Přítomni: pan Zbyněk Tůma, paní Naděžda Celinová, paní Anna Vildová, paní Hana Smejkalová, paní Alena Rejzková
Program:
1) Kontrola pokladny obce
2) Kontrola výdajů obce pod paragrafu 6171 – Činnost místní správy a paragrafu 3639 – Komun.služby a územní rozvoj z pohledu druhového a funkčního třídění a plnění schváleného rozpočtu obce
3) Založení BÚ u ČNB
4) Usnesení a závěr
1) Dne 5.2.2013 byla provedena k témuž dni kontrola pokladny Obce Holoubkov.
V účetnictví obce Holoubkov se syntetický účet pokladny č. 261 skládá ze dvou analytických účtů, a to:
26100 – účet pokladny obecního úřadu
26110 – účet pokladny „Inzuly“ (správce bytového fondu obce, který hospodaří s penězi obce)
Předmětem kontroly byla pokladna obecního úřadu, tudíž účet 26100.
Fyzický stav pokladny k 5.2.2013 byl 93.279,00 Kč, což odpovídá schválenému limitu maximální výše hotovosti v pokladně.
Účetní stav poklady k 5.2.2013 byl také 93.279,00 Kč.
Rozdíl fyzického a účetního stavu byl roven nule.
Pro stanovení účetního stavu pokladny bylo vycházeno z následujících podkladů :
1) účetní závěrka obce k 31.12.2012, kde konečný zůstatek pokladny syntetického účtu 261 byl Kč 10.621,- a konečný zůstatek pokladny obecního úřadu analytického účtu 26100 byl Kč 10.621,-.
2) sumář pokladních a účetních dokladů za 1.1. - 5.2.2013 včetně, kde počáteční zůstatek pokladny byl Kč 10 621,- a konečný Kč 93 279,-.
2) V rámci II. změny rozpočtu pro rok 2012 byly nejvýše navyšovány paragrafy výdajů 6171 - Činnost místní správy o Kč 300 000,- a 3639 - Komun.služby a územní rozvoj o Kč 300 000,-.
FV si vyžádal podklady k provedení kontroly naplnění paragrafu rozpočtu obce Holoubkov č. 6171 – Činnost místní správy v souladu se schváleným rozpočtem obce.
Celkové výdaje pod tímto paragrafem činily za 1-12/2012 Kč 4 034 186,32 tj. 230,5% z celkových původně rozpočtových výdajů pod tímto paragrafem na celý rok 2012, které činily Kč 1 750 000,-
Největší položkou tohoto paragrafu jsou platy zaměstnanců v pracovním poměru pod položkou 5011, které za 1-12/2013 činily 618 299,-, což je z původně rozpočtovaných výdajů na celý rok této položky 90,9%.
Položkami, které se na celkovém vyčerpání tohoto paragrafu nejvíce podílely a proti původnímu rozpočtu jsou nyní překročeny a musely se změnami v průběhu roku 2012 upravovat, jsou:
č. položky Název plnění v %
5139 Nákup materiálu j.n. 233,1
5163 Služby peněžních ústavů 426,2
5166 Konzul.,porad. a práv.služby nová položka
5172 Programové vybavení nová položka
5169 Nákup ostatních služeb 212,9
6121 Budovy, haly, stavby 146,3
6130 Pozemky nová položka
Jednotlivé položky nebyly ve srovnání s rozpočtem po II. změně schválené zastupitelstvem OÚ překročeny.
Největší nárůst v absolutní hodnotě proti původnímu rozpočtu bylo v položce Pozemky, kde se jednalo o nákup pozemku od paní Brůhové Natálie (+Kč 2 M). V Nákupu ostatních služeb (+Kč 0,1M) byly největší výdaje na stravenky, audit, tonery, účetní software.
Členové FV zkontrolovali všechny přijaté faktury pod položkou 5169-Nákup ostatních služeb, položkou 5139-Nákup matriálu j.n., a namátkově přijaté faktury zaúčtované pod ostatními položkami paragrafu 6171.
Při kontrole faktur nebyly zjištěny chyby v zaúčtování těchto faktur z pohledu druhového a ani funkčního třídění.
FV si vyžádal podklady k provedení kontroly naplnění paragrafu rozpočtu obce Holoubkov č. 3639 – Komun.služby a územní rozvoj se schváleným rozpočtem obce.
Celkové výdaje pod tímto paragrafem činily za 1-12/2012 Kč 2 681 260,05 tj. 89,4% z celkových původně rozpočtových výdajů pod tímto paragrafem na celý rok 2012, které činily Kč 3 000 000,-
Největší položkou tohoto paragrafu jsou Budovy, haly, stavby pod položkou 6121, kde výdaje za 1-12/2013 činily 2 259 098,05,-, což je z původně rozpočtovaných výdajů na celý rok této položky 90,4%.
Položkami, které se na celkovém vyčerpání tohoto paragrafu nejvíce podílely a proti původnímu rozpočtu jsou nyní překročeny a musely se změnami v průběhu roku 2012 upravovat, jsou:
č. položky Název plnění v %
5169 Nákup ostatních služeb 261,8
5137 DHDM 185,5
Jednotlivé položky nebyly ve srovnání s rozpočtem po II. změně schválené zastupitelstvem OÚ překročeny.
Největší nárůst v absolutní hodnotě proti původnímu rozpočtu bylo v položce Nákupu ostatních služeb (+Kč 56,6 tis.) pan Jirsa vyfakturoval služby poskytované obci nejen za rok 2012, ale i služby poskytnuté v roce 2011 (Kč 87 tis. Kč).
Změnou rozpočtu č. II. došlo ve skutečnosti ke snížení výdajů na rekonstrukci plynové kotelny o Kč 0,6 M z Kč 2,5 M na Kč 1,9 M v rozpočtu ve skupině výstavba a k navýšení výdajů z titulu úpravy Domu služeb v rozpočtu ve skupině Komunální služby o Kč 342 tis. Přitom se ale ve skutečnosti jednalo o stále stejný paragraf 3639 i položku 6121 v oficiálním finančním výkazu obce pro hodnocení plnění rozpočtu, která se nakonec snížila o Kč 240 tis.
Členové FV zkontrolovali všechny přijaté faktury pod položkou 5169-Nákup ostatních služeb, položkou 6121-Budovy, haly, stavby a namátkově přijaté faktury zaúčtované pod ostatními položkami paragrafu 3639.
Při kontrole faktur nebyly zjištěny chyby v zaúčtování těchto faktur z pohledu druhového a ani funkčního třídění.
3) FV byl starostou obce panem Lukášem Fišerem požádán o stanovisko k vedení BÚ u bankovních institucí v souvislosti i s povinností založení nového BÚ u ČNB.
FV byly přeloženy následující dokumenty :
- Dopis ministra financí pana Kalouska obcím ze dne 7.1.2013
- Informace pro nové klienty o zřizování a vedení účtů v ČNB v souvislosti s novelou zákona o rozpočtových pravidlech
- Stanovisko Svazu obcí ČR k novele zákona 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
- Seznam bankovních účtů obce Holoubkov
Na základě novely zákona 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech účinné od počátku roku 2013 si všechny municipality musí u ČNB zřídit BÚ pro:
a) poskytování dotací a návratných finančních výpomocí (zřízení účtu je povinné)
b) pro příjem ze sdílených daní dle zákona o RUD (zřízení účtu je nepovinné, ale obec musí písemně požádat o výplatu těchto prostředků na účet mimo ČNB do JPÚ)
Obec Holoubkov nyní má zřízeno 9 BÚ ve 3 bankách (ČS, ČSOB, KB) a od 1.3.2013 k nim přibude 10.BÚ ve 4. PÚ - ČNB.
FV zvážil stávající a budoucí stav:
1) Vzhledem k tomu, že obec je příjemcem dotací a finančních výpomocí, je nucena v souladu se zákonem 218/2000 Sb. BÚ v ČNB zřídit.
2) Obec bude vždy nucena ve vybraných případech používat i BÚ v „komerčních“ bankách.
3) Počet BÚ a počet PÚ, s kterými obec spolupracuje je příliš široký z pohledu poplatků za vedení BÚ a i z pohledu obsluhy těchto účtů skrze internetové bankovnictví.
4) ČNB slibuje, že obce budou mít při obsluze svého účtu tohoto PÚ plnohodnotnou internetovou obsluhu na úrovni jakou nabízí „komerční“ banky.
Doporučení FV obci:
1) BÚ u ČNB zřídit, ale požádat o převádění finančních prostředků z RUD na účet do „komerční banky“.
2) Vyhlásit výběrové řízení na vedení BÚ (cena, komfort obsluhy BÚ) a zhodnocení volných FP obce. Do vítězné banky budou převedeny všechny BÚ a FP včetně těch uložených u IKS.
3) Provést redukci počtu BÚ.
Důvody pro realizaci výše uvedeného bodu 2) a 3):
- snížení nákladů na obsluhu BÚ a zvýšení výnosů z přechodně volný FP obce
- zjednodušení obsluhy BÚ z pohledu účetní obce
4) Usnesení:
1) Výsledek kontroly pokladny obce k 5.2.2013 – bez závad.
2) Při kontrole výdajů obce účtovaných pod paragrafem 6171-Činnost místní správy a paragrafem 3639-Komunální služby a územní rozvoj nebyly z hlediska jejich zaúčtování zjištěny žádné závažnější skutečnosti, a to jak z pohledu jejich druhového, tak i funkčního třídění. Žádná položka ve srovnání s rozpočtem po II. změně nebyla překročena.
3) Doporučení FV obci:
a) BÚ u ČNB zřídit, ale požádat o převádění finančních prostředků z RUD na účet do „komerční banky“.
b) Vyhlásit výběrové řízení na vedení BÚ (cena, komfort obsluhy BÚ) a zhodnocení volných FP obce. Do vítězné banky budou převedeny všechny BÚ a FP včetně těch uložených u IKS.
c) Provést redukci počtu BÚ.
Zapsal Zbyněk Tůma, předseda FV dne 5.2.2013.