Zápis ze zasedání FV ze dne 11.12.2009

Zveřejněno: 24. 5. 2010, zapsal: Lukáš Fišer, přečteno: 2025x

Přítomni: pan Zbyněk Tůma, paní Alena Rejzková, pan Pavel Severa

 

Program:

1) Hospodaření obce Holoubkov za 1-9/ 2009

2) Hospodaření Základní a mateřské školy a školní jídelny (příspěvková organizace) za 1-9/2009

3) Změna rozpočtu Základní a mateřské školy a školní jídelny (příspěvková organizace)

4) III. změna rozpočtu obce Holoubkov na rok 2009

5) Rozpočet obce Holoubkov na rok 2010

6) Plán investičních akcí obce Holoubkov

7) Usnesení a závěr

 

Ad 1) FV bylo předloženo plnění rozpočtu obce za 1-9/2009

Celkové příjmy obce za 1-9/2009 činily  12 231 650,- Kč, tj. 71,6 % z rozpočtovaných ročních příjmů.

Celkové výdaje obce za 1-9/2009 činily 7 937 600,- Kč, tj. 39,0 % z rozpočtovaných ročních výdajů.

Rozdíl mezi příjmy a výdaji (přebytek) obce činil 4 294 060,- Kč.

Tento velký přebytek byl způsoben především minimálním čerpáním výdajových položek na investice, které budou dokončeny až ve 4. čtvrtletí 2009 a hrazeny dokonce až v 1. čtvrtletí 2010, viz. III. změna rozpočtu na rok 2009 a návrh rozpočtu obce Holoubkov na rok 2010. Celkový roční objem těchto investičních výdajů je před III. změnou rozpočtován ve výši 10 013 000,- Kč. Některé investiční výdaje, ale nebudou v roce 2010 realizovány,  viz. III. změna rozpočtu na rok 2009.

Velký propad oproti předpokladu a i oproti skutečnosti roku 2008 nastal v příjmech z daní, a to především z daní z příjmu právnických osob, kde plnění je pouze na úrovni 64 %. Tato skutečnost je předmětem III. změny rozpočtu na rok 2009.

Ostatní položky příjmů a výdajů obce se naplňují v souladu se schváleným rozpočtem.

FV nemá k hospodaření obce za 1-9/2009 žádné připomínky.

    

Ad 2) FV bylo předloženo plnění rozpočtu Základní školy, Mateřské školy a Školní jídelny za 1-9/2009.

Celkové příjmy příspěvkové organizace za 1-9/2009 činily  4 547 481,- Kč, tj. 76,4 % z rozpočtovaných ročních příjmů .

Celkové výdaje příspěvkové organizace za 1-9/2009 činily 4 531 156,- Kč, tj. 73,4 % z rozpočtovaných ročních výdajů.

Rozdíl mezi příjmy a výdaji (přebytek) činil  16 325,- Kč.

Nejvíce vyčerpanými položkami jsou ty co souvisí s dotací zřizovatele (obce) na platy. Je to způsobeno rozpočtováním těchto položek pouze na školní rok 2008/2009. Tyto položky budou po zjištění naplněnosti ZŠ žáky pro školní rok 2009/2010 navýšeny odpovídající sumou, viz, změna rozpočtu Základní školy, Mateřské školy a Školní jídelny na rok 2009.

Dalšími nejvíce čerpanými položkami jsou potraviny, které jsou ale pokryty vyšším výběrem stravného, a především po ročním vyúčtování energií (plyn, el. energie) položka energie, kde byl k 30.9.2009 dokonce překročen její roční rozpis a bude nutné na to reagovat v novém ve změně rozpočtu Základní školy, Mateřské školy a Školní jídelny na rok 2009. Protože u této položky došlo k výraznému neočekávanému negativnímu vývoji, byla zastupiteli obce Holoubkov (panem Lukášem Fišerem a panem Zbyňkem Tůmou) provedeno šetření za účasti paní ředitelky ZŠ Dagmar Kořánové a paní účetní Dany Mitterbachové. Zastupitelům obce byly předloženy faktury za dodávky plynu a el. Energie za období 2006 – 2009. Největší nárůst výdajů byl za dodávky plynu, a to za poslední 3 roky v Kč o 104,8 %. Tento nárůst byl způsoben jak růstem ceny o 42,1 %, tak především spotřeby v m3 o 44 %. Největší nárůsty ve spotřebě plynu byly vykázány v ZŠ o 48,8% a MŠ o 48,6%. I když na spotřebu plynu má velký vliv délka a průměrná výše teploty v zimním období, je tento nárůst tak vysoký, že se na jeho vzniku musel podílet i jiný faktor. Na základě těchto zjištění FV doporučuje, aby zastupitelstvo obce uložilo paní ředitelce školy Dagmar Kořánové, aby věnovala větší pozornost této oblasti a zabránila plýtvání, a to i ve spolupráci s odbornými firmami.

Položka, která nebude dle předpokladu z větší části vyčerpaná, je opravy a udržování. Hlavní plánované akce, např. výměna okem v ZŠ byla ve skutečnosti hrazena přímo obcí a škole již nebude přefakturována.

Ostatní jednotlivé příjmy a výdaje příspěvkové organizace se naplňují v souladu se schváleným rozpočtem. FV nemá k hospodaření příspěvkové organizace za 1-9/2009 žádné další připomínky.

 

Ad 3) V rámci plnění rozpočtu Základní školy, Mateřské školy a Školní jídelny za 1-9/2009 byla FV předložena i změna rozpočtu této příspěvkové organizace (PO) na rok 2009. Důvody jsou uvedeny v bodě 2) tohoto zápisu.

Největší změny v položkách výdajů:

- energie + 300 000,- Kč

- materiálové náklady + 55 000,- Kč (dáno změnou dotace KÚ)

- opravy a udržování – 200 000,- Kč

- platy KÚ + 73 529,- Kč (dáno příspěvkem na žáka 9-12/2009)

- platy zřizovatel + 59 400,- Kč (dáno tzv. výjimkou na palty v období 9-12/2009)

 

Největší změny v položkách příjmů:

- dotace KÚ + 100 000,- Kč ( dáno příspěvkem na žáka 9-12/2009)

- dotace obce (tzv. výjimka na platy) + 80 723,- Kč

- rozpuštění fondu reprodukce majetku a rezervního fondu + 106 000,- Kč.

 

Celkové příjmy PO by po změně měly činit Kč 6 236 326,-

Celkové výdaje obce by po změně měly činit Kč 6 172 832,-

Saldo rozpočtu po změně bude kladné ve výši Kč 63 494,- .

FV nemá k tomu to návrhu změny rozpočtu PO na rok 2009 výhrady vyjma spotřeby energií, viz. doporučení pro zastupitelstvo obce v bodě 2) tohoto zápisu.

 

Ad 4) FV byl předložen návrh III. změny rozpočtu obce na rok 2009. Pan Tůma podal vysvětlení k jednotlivým navrženým změnám.

Celkové příjmy obce by po změně měly činit Kč 15 953 050,-

Celkové výdaje obce by po změně měly činit Kč 16 638 980,-

Saldo rozpočtu po III. změně bude kladné ve výši Kč 2 314 070,-.

Toto kladné saldo, které původně mělo být výrazně záporné, bude způsobeno převodem úhrady investiční akce „komunikace Chejlavy“ do roku 2010, a to na základě platebních podmínek smlouvy o dílo na realizaci této investice. Dalšími většími změnami na straně výdajů je i převod demolice domu č.p. 94 a opravy klubovny SDH do roku 2010 a nenaplnění výstavby vodovodu z vlastních zdrojů.

Změny na straně příjmů se nejvíce týkají poklesu daňových příjmů, a to oproti aktuálně schválenému rozpočtu až o 900 000,- Kč. Tato změna je způsobena nižším výběrem daní v důsledku stále probíhající celosvětové hospodářské krize.

Ostatní změny jsou drobného charakteru a reagují pouze a skutečný vývoj v jednotlivých oblastech.

FV nemá k tomu to návrhu III. změny rozpočtu na rok 2009 výhrady.

 

Ad 5) FV byl předložen rozpočet obce Holoubkov na rok 2010. Pan Tůma podal vysvětlení k jednotlivým navrženým položkám příjmů a výdajů. 

Celkové příjmy obce budou ve výši Kč 15 608 990,-

Celkové výdaje obce budou ve výši Kč 30 392 870,-

Saldo rozpočtu bude záporné ve výši Kč - 14 783 880,-.

Tento velký schodek, který je způsoben především převodem úhrady investice „komunikace Chejlavy“ z roku 2009 a realizací nových investic vybudování výtahu a půdních bytů v DPS ( 11, 1 mil. Kč) a výměnou oken v bytech vlastněných obcí (4,2 mil. Kč) bude kryt přebytky hospodaření obce v minulých letech . Tyto přebytky jsou v dostatečné výši uloženy na BÚ bank a k 30.9.2009 činí bez podílových fondů IKS Kč 21 195 370,- ( včetně výnosu z prodeje bytů).

Vybudování výtahu a půdních bytů v DPS bude ve finále téměř celé kryto dotací, jejíž výplata se bohužel reálně očekává až v roce 2011 a výměnou oken v bytech vlastněných obcí bude téměř z 50% kryto přebytkem hospodaření bytového fondu minulých let.

S ohledem na to, že tak výrazné schodkové hospodaření obce je díky časovému nesouladu mezi úhradou za vybudování výtahu a půdních bytů v DPS a výplatou dotace na tuto akci pouze přechodného charakteru, neznamená pro finanční stabilitu obce významné riziko. Riziko ze splnění podmínek pro výplatu dotace bude sníženo i díky tomu, že vedle vedení obce bude na akci dohlížet také renomovaná a zkušená poradní firma NAVIGA 4.

Celkově je rozpočet sestaven velmi realisticky a dostatečně odráží i vývoj v oblasti daňových příjmů.

FV nemá k tomu to návrhu rozpočtu obce Holoubkov na rok 2010 výhrady a doporučuje jej ke schválení s tím, že schodek bude kryt přebytky hospodaření obce minulých let..

 

Ad 6) FV byl předložen plán investičních akcí obce Holoubkov vypracovaný panem Lukášem Fišerem.

Tento plán je rozdělen na dvě základní části :

- investice, které probíhají a které s největší pravděpodobností proběhnou a jsou také promítnuty do rozpočtu obce na rok 2009 a 2010

- investice, které se jsou ve fázi přípravy a jejich realizace nastane až po zajištění zdrojů financování především dotací v maximální míře.

FV k takto předloženému plánu investic a hlavně k zajištění jejich financování nemá připomínky.

   

Ad 7) Usnesení 

1) FV nemá k hospodaření obce za 1-9/2009 žádné připomínky a doporučuje ho zastupitelům obce ke schválení.

2) FV  k hospodaření příspěvkové organizace za 1-9/2009 má připomínku týkající se spotřeby energií a doporučuje zastupitelům obce, aby uložilo ředitelce PO, aby se o tuto oblast více zajímala a zabránila jak případnému plýtvání tak ve spolupráci s odbornými firmami nastavila i úspornější topný režim.

3) FV nemá k tomu to návrhu změny rozpočtu PO na rok 2009 výhrady vyjma spotřeby energií, viz. doporučení pro zastupitelstvo obce v bodě 2) tohoto zápisu.

4) FV nemá k návrhu III. změně rozpočtu obce Holoubkov na rok 2009 připomínky a doporučuje ho zastupitelům obce ke schválení.

5) FV nemá k návrhu rozpočtu obce Holoubkov na rok 2010 výhrady a doporučuje jej ke schválení s tím, že schodek bude kryt přebytky hospodaření obce minulých let..

6) FV k předloženému plánu investic a hlavně k zajištění jejich financování nemá připomínky.

     

Zapsal dne 11.12.2009

Zbyněk Tůma